AB Lindstrand
 
540-4013_img img_1030 <h2>Københavns Energi udføre arbejde på hjørnet af Nordre frihavnsgade og Strandboulevarden – hvor man skifter til nye varmvandsrør da de gamle var blevet for underdimensioneret – på fotoet kan man se at der tilslutning af side stik til begge sider af gaden  214-1446_img 215-1549_img 535-3560_img Nedrivning af Engana 213-1312_img1 527-2790_img Etablering af Mobilsug 582-8296_img 192-1000 Nedrivning af Engana Sporvong  linie 9 ved Strandboulevarden 64 -  Foto fra http://evp.dk 215-1544_IMG Etablering af Mobilsug 213-1318_img Farve Test 519-1924_img 215-1546_img 540-4007_img Etablering af Mobilsug 189-8958_img oppe_h-01 525-2566_img 519-1925_img

Home » Tegninger af huset » Currently Reading:

Tegninger af Emigrantbarkker – Hotel Atlantica Franklinsgade & Strandboulevarden

april 19, 2011 Tegninger af huset No Comments

Emigrantbarkker Etage  Franklinsgade (Lindenovsgade) & Strandboulevarden

Emigrantbarkker Facade

DFDS Emigrant Barakker Strandboulevarden
Mart. nr. 4463 ubds klædb kvtr
Vedrørende svar af 9x 1920 og 23 juni 1921 fra Bygningsinspektorat
Læst 3 september 1935 måske i forbindelse med det nye byggeri i Lindenovsgade

Architekt Emanuel Monberg
Amaliegade 27
Telefon  (tale) Palæ 535

I august 1919 købte DFDS en byggegrund på Strandboulevaren hvor der blev opført et emigranthus med tilhørende barakker. Dette hotel hed i daglig tale Atlantica og kaldtes mand og mand imellem det danske Ellis Island. Som det fremgår at tegningen kunne Barkbygningen rumme følgende antal passager.

72 køjer til 2 klasse med adgang til 28 vaskeskåle og 11 wc samt 1 læsesal
224 køjer til 3 Klasse med adgang til 44 vaskeskåle og 18 Wc samt 1 læsesal
I alt 296 køjer 72 vaske samt 29 WC samt et antal pissoir for 2 & 3 KL

Barakbygningen var fordelt på 2 klasse og 3 klasse passagerer, 2 klasse passager lå tættes ved hovedbygningen Strandboulevarden 64 som blev brugt til spisesal. I barakbygningen til 2.klasse var passager fordelt i et antal hovedrum som bestod af 20 køjer fordelt via en mellemgang med indgang til et lille værelse med 2 etage sovekøjer , Til 3.klasse passager var hotellet opbygget som en fælles sovesal med ca. 28/32/40 køjer ” to etage senge” med adgang til 6 vaske 2 WC og et enkelt pissoir det samme antal som til 2 kl. med 20 passager.

Gadenavnet Franklinsgade blev ændret til Lindenovsgade i år 1931. I 1921 hed Lindenovsgade, Franklingsgade hvor der var opført barakker samme sted som det røde hus (foto) blev bygget i 1935, til polske emigranter som skulle indlogeredes, indtil den endelige rejse kunne begynde til USA, i baggrunde hovedbygningen til barakkerne Beboelsesejendom med Emigranthotel for D.F.D.S., Strandboulevarden 64 (1921) som selskabet selv havde opført i Franklinsgade og Strandboulevaden 64.

 

Lindenovsgade med DFDS Emigrant Hotel i baggrunden

DFDS Emigrant Barakker - Sydside mod Barakgaard

.
.
.
.
.
.
.
.
.

.

.

.

.

.

.

 

Related posts:

Comment on this Article: